Danmark har i juni 2022 fået en ny national turismestrategi, som skal gøre os til den grønneste turistdestination i Nordeuropa. Strategien er udarbejdet sammen med erhvervet og indeholder bl.a. en målsætning om, at 70 pct. af alle overnatningssteder være bæredygtighedscertificerede i 2030.
Strategien sætter retningen for en udvikling af turismen i Danmark, der både er miljømæssig, økonomisk og socialt bæredygtig, og opstiller bl.a. pejlemærker for, hvor industrien skal være i 2030:
- Turismen skal være grøn: Alle offentlige turismeorganisationer og 70 pct. af alle overnatningssteder skal være bæredygtighedscertificerede i 2030, og Danmark skal kendes som det mest bæredygtige turistmål i Nordeuropa.
- Turismen skal bidrage til økonomisk vækst: Der skal skabes økonomisk vækst både ved at tiltrækker flere turister og ved at øge forbruget hos den enkelte turist, så turismeomsætningen i 2030 runder 190 mia. kr. Samtidig skal væksten især ske uden for højsæsonen.
- Turismen skal bidrage til det omkringliggende samfund: Danskerne skal opleve, at turismen har positiv betydning for samfundet, medarbejderne i turismeerhvervet skal have en høj jobtilfredshed og turisterne skal have en god ferieoplevelse.