Der vil i løbet af perioden for velfærdsaftalen blive gennemført en række såkaldte prøvehandlinger og iværksat indsatser, der har til formål at styrke kvaliteten i ældreplejen på Langeland og afbureaukratisere området til gavn for borgere og medarbejdere.
Der bliver ikke ændret i den konkrete hjælp til borgerne, førend der er udviklet et nyt tilbud eller en ny indsats. Alle ændringer afprøves først i mindre skala, fx hos en enkelt eller få borgere i målgruppen i hjemmeplejen eller på et plejecenter, førend de eventuelt opskaleres til at omfatte hele øen. Seniorrådet i Langeland Kommune bliver løbende inddraget i udviklingen af indsatser.
Du kan i menuen herunder læse mere om igangværende prøvehandlinger, der omfatter frisættelse for lovbestemmelser i Lov om velfærdsaftaler, og som er godkendt af Ældre- og Sundhedsudvalget i Langeland Kommune. Ud over disse prøvehandlinger, gennemføres der også prøvehandlinger, som ikke omfatter frisættelse for lovbestemmelser.
Nederst på siden kan du klikke på den blå bjælke og læse mere om det Ældretopmøde, som Seniorrådet (dengang kaldet "Ældrerådet") og Langeland Kommune havde inviteret til den 30. marts 2022.
Uanmeldte kommunale tilsyn efter § 151
Med denne prøvehandling ønskes det afprøvet at udføre et begrænset og mere målrettet kommunalt tilsyn på plejecentre og i hjemmeplejen sammenlignet med den hidtidige praksis. Forventningen er, at et smallere og mere fokuseret tilsyn kan bidrage med mere faglighed og kvalitet for medarbejderne på ældreområdet og derved også bidrage til en øget patientsikkerhed for borgerne. Tilsynet vil bestå af 1) borger-/pårørendeinterviews og 2) tværfaglig journalaudit på de udvalgte borgere. Frisættelsen anvendes til at gennemføre tilsyn hvert andet år i stedet for hvert år.
Forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a - nr. 1
§ 79 a, stk. 6 giver kommunerne mulighed for at undtage de borgere, der modtager både personlig pleje og praktisk hjælp fra ordningen om forebyggende hjemmebesøg. Med denne prøvehandling ønskes det afprøvet også at undtage de borgere, der alene modtager praktisk hjælp. Prøvehandlingen går dermed også ud på at etablere et øget samarbejde mellem hjemmeplejen og sygeplejen omkring alle borgere, der er tilknyttet hjemmeplejen forstået på den måde, at hjemmeplejen tilkalder sygeplejen ved ændringer i alle borgeres tilstand. Fordelen for borgerne er, at de får en hurtigere indsats og ikke skal forholde sig til flere faggrupper.
Forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a - nr. 2
Med denne prøvehandling er der ønske om at afprøve mere faglig fleksibilitet i forhold til hvem, der tilbydes et hjemmebesøg, således at de forebyggende ældrekonsulenter kan have mere fokus på de sårbare borgere og kan tilbyde dem op til flere besøg på et år ved behov. Der ønskes frisættelse for, at alle borgere i målgruppen skal tilbydes et hjemmebesøg, således at tilbuddet i højere grad beror på en faglig vurdering af behov for et hjemmebesøg. De borgere, der ikke tilbydes et hjemmebesøg, får i stedet mulighed for en telefonisk samtale og/eller seniorkurser.
Rehabiliteringsforløb efter § 83 a
Med denne prøvehandling afprøves det at tilbyde borgere et afklarende helhedsvurderingsforløb ved de hverdagsrehabiliterende terapeuter. Forløbet vil typisk have en varighed på 1-12 uger. Terapeuterne vil være tovholdere for forløbet og dermed koordinere al relevant hjælp undervejs samtidig med at der arbejdes med at forbedre borgerens funktionsniveau med henblik på at nedsætte et eventuelt behov for varig hjælp. Først efter forløbet er afsluttet, vil visitationen træffe afgørelse om evt. varig hjælp. Forventningen er, at borgeren vil modtage et mere fokuseret forløb, og internt vil forløbet medføre færre ressourcer anvendt til administration. Frisættelsen for lovgivning anvendes til, at der ikke fastlægges og registreres individuelle mål i omsorgssystemet. Der vil dog fortsat arbejdes med dynamiske mål i samarbejde med borgeren.
Kommunal madservice efter § 83, stk. 1
Med denne prøvehandling afprøves det at tilbyde selvvisitation til kommunal madservice for alle pensionsberettigede borgere. Hidtil har det været sådan, at man skulle ansøge om madservice og visiteres dertil af kommunen. Lovgivningen krævede, at man skulle have en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Prøvehandlingen går ud på at tilbyde større tilgængelighed til tilbuddet og reducere administrationen af ordningen. Alle pensionsberettigede borgere kan således bestille levering af mad, hvis de ønsker det. Med pensionsberettigede borgere menes borgere, der er berettigede til enten folkepension, førtidspension, seniorpension eller tidlig pension.
I henhold til Bekendtgørelse om offentliggørelse af kommunernes beslutninger efter lov om velfærdsaftaler på ældreområdet skal Langeland Kommune oplyse om beslutninger om fravigelser i henhold til Lov om velfærdsaftaler på ældreområdet i form af en oversigt med en række oplysninger, som fremgår af tabellen herunder.
Kolonnen til venstre indeholder bekendtgørelsens krav til de oplysninger, som skal offentliggøres, og kolonnen til højre er Langeland Kommunes oplysninger som svar på bekendtgørelsens krav.
Forebyggende hjemmebesøg
I henhold til Bekendtgørelse om offentliggørelse af kommunernes beslutninger efter lov om velfærdsaftaler på ældreområdet skal Langeland Kommune oplyse om følgende: |
Langeland Kommunes oplysninger vedrørende fravigelse af § 79 a |
1) Hvilke lovbestemmelser der er truffet beslutning om at fravige |
1) Servicelovens § 79 a |
2) Dato for beslutningen om at fravige lovbestemmelsen |
2) Ældre- og Sundhedsudvalget har den 5. april 2022 og den 3. maj 2022 truffet beslutning om delvist at fravige Servicelovens § 79a i henhold til Lov om velfærdsaftaler |
3) Hvorvidt den enkelte lovbestemmelse fraviges helt eller delvist |
3) Lovbestemmelsen fraviges delvist – se nærmere beskrivelse i teksten herover om igangværende prøvehandlinger samt i Langeland Kommunes servicekatalog |
4) Hvorvidt fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse fraviges i hele kommunen, og hvis dette ikke er tilfældet, for hvilke tilbud m.v. fravigelsen gælder |
4) Fravigelsen gælder hele kommunen |
5) Ved angivelse af datoer hvilken periode fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse gælder |
5) Fravigelsen gælder fra d. 1. juni 2022 |
6) Hvorvidt der er behov for overgangsbestemmelser og i givet fald indholdet af sådanne |
6) Der er ikke behov for overgangsbestemmelser |
7) Henvisning ved link til andre dele af kommunens hjemmeside, hvor der fremgår yderligere oplysninger om fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse |
7) Se nærmere beskrivelse i teksten herover om igangværende prøvehandlinger |
8) Henvisning ved link til andre dele af kommunens hjemmeside, hvor der fremgår yderligere oplysninger om kommunalbestyrelsens beslutning om at fravige den enkelte lovbestemmelse |
8) Den 30. september 2021 blev velfærdsaftalen på ældreområdet indgået mellem regeringen og Langeland Kommune. Kommunalbestyrelsen har den 13. september 2021 besluttet at delegere beslutningskompetence vedrørende velfærdsaftalen til Ældre- og Sundhedsudvalget. Kommunalbestyrelsen har den 28. marts 2022 godkendt, at Ældre- og Sundhedsudvalget skal godkende prøvehandlinger og andre initiativer, der involverer frisættelse fra loven og/eller kan indebære en udgift. Initiativer, der ikke vedrører frisættelse fra loven, kan igangsættes administrativt. |
Uanmeldte kommunale tilsyn
I henhold til Bekendtgørelse om offentliggørelse af kommunernes beslutninger efter lov om velfærdsaftaler på ældreområdet skal Langeland Kommune oplyse om følgende: |
Langeland Kommunes oplysninger vedrørende fravigelse af § 151 |
1) Hvilke lovbestemmelser der er truffet beslutning om at fravige |
1) Servicelovens § 151 |
2) Dato for beslutningen om at fravige lovbestemmelsen |
2) Ældre- og Sundhedsudvalget har den 5. april 2022 truffet beslutning om delvist at fravige Servicelovens § 151 i henhold til Lov om velfærdsaftaler |
3) Hvorvidt den enkelte lovbestemmelse fraviges helt eller delvist |
3) Lovbestemmelsen fraviges delvist – se nærmere beskrivelse i teksten herover om igangværende prøvehandlinger |
4) Hvorvidt fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse fraviges i hele kommunen, og hvis dette ikke er tilfældet, for hvilke tilbud m.v. fravigelsen gælder |
4) Fravigelsen gælder hele kommunen |
5) Ved angivelse af datoer hvilken periode fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse gælder |
5) Fravigelsen gælder fra den 5. april 2022 |
6) Hvorvidt der er behov for overgangsbestemmelser og i givet fald indholdet af sådanne |
6) Der er ikke behov for overgangsbestemmelser |
7) Henvisning ved link til andre dele af kommunens hjemmeside, hvor der fremgår yderligere oplysninger om fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse |
7) Se nærmere beskrivelse i teksten herover om igangværende prøvehandlinger |
8) Henvisning ved link til andre dele af kommunens hjemmeside, hvor der fremgår yderligere oplysninger om kommunalbestyrelsens beslutning om at fravige den enkelte lovbestemmelse |
8) Den 30. september 2021 blev velfærdsaftalen på ældreområdet indgået mellem regeringen og Langeland Kommune. Kommunalbestyrelsen har den 13. september 2021 besluttet at delegere beslutningskompetence vedrørende velfærdsaftalen til Ældre- og Sundhedsudvalget. Kommunalbestyrelsen har den 28. marts 2022 godkendt, at Ældre- og Sundhedsudvalget skal godkende prøvehandlinger og andre initiativer, der involverer frisættelse fra loven og/eller kan indebære en udgift. Initiativer, der ikke vedrører frisættelse fra loven, kan igangsættes administrativt. |
Frisættelse for kvalitetsstandarder
I henhold til Bekendtgørelse om offentliggørelse af kommunernes beslutninger efter lov om velfærdsaftaler på ældreområdet skal Langeland Kommune oplyse om følgende: |
Langeland Kommunes oplysninger vedrørende fravigelse af § 139, stk. 2 |
1) Hvilke lovbestemmelser der er truffet beslutning om at fravige |
1) Servicelovens § 139, stk. 2 |
2) Dato for beslutningen om at fravige lovbestemmelsen |
2) Ældre- og Sundhedsudvalget har den 25. maj 2022 truffet beslutning om delvist at fravige Servicelovens § 139, stk. 2 i henhold til Lov om velfærdsaftaler på ældreområdet |
3) Hvorvidt den enkelte lovbestemmelse fraviges helt eller delvist |
3) Lovbestemmelsen fraviges delvist |
4) Hvorvidt fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse fraviges i hele kommunen, og hvis dette ikke er tilfældet, for hvilke tilbud m.v. fravigelsen gælder |
4) Fravigelsen gælder hele kommunen |
5) Ved angivelse af datoer hvilken periode fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse gælder |
5) Fravigelsen gælder fra den 25. maj 2022 |
6) Hvorvidt der er behov for overgangsbestemmelser og i givet fald indholdet af sådanne |
6) Der er ikke behov for overgangsbestemmelser |
7) Henvisning ved link til andre dele af kommunens hjemmeside, hvor der fremgår yderligere oplysninger om fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse |
7) Se nærmere beskrivelse i teksten herover om igangværende prøvehandlinger |
8) Henvisning ved link til andre dele af kommunens hjemmeside, hvor der fremgår yderligere oplysninger om kommunalbestyrelsens beslutning om at fravige den enkelte lovbestemmelse |
8) Den 30. september 2021 blev velfærdsaftalen på ældreområdet indgået mellem regeringen og Langeland Kommune. Kommunalbestyrelsen har den 13. september 2021 besluttet at delegere beslutningskompetence vedrørende velfærdsaftalen til Ældre- og Sundhedsudvalget. Kommunalbestyrelsen har den 28. marts 2022 godkendt, at Ældre- og Sundhedsudvalget skal godkende prøvehandlinger og andre initiativer, der involverer frisættelse fra loven og/eller kan indebære en udgift. Initiativer, der ikke vedrører frisættelse fra loven, kan igangsættes administrativt. |
Helhedsvurderingsforløb
I henhold til Bekendtgørelse om offentliggørelse af kommunernes beslutninger efter lov om velfærdsaftaler på ældreområdet skal Langeland Kommune oplyse om følgende: |
Langeland Kommunes oplysninger vedrørende fravigelse af § 83, stk. 3 og 5 og § 83 a |
1) Hvilke lovbestemmelser der er truffet beslutning om at fravige |
1) Servicelovens § 83, stk. 3 og 5 og § 83 a |
2) Dato for beslutningen om at fravige lovbestemmelsen |
2) Ældre- og Sundhedsudvalget har den 11. januar 2023 truffet beslutning om delvist at fravige Servicelovens § 83, stk. 3 og 5 og § 83 a i henhold til Lov om velfærdsaftaler |
3) Hvorvidt den enkelte lovbestemmelse fraviges helt eller delvist |
3) Lovbestemmelsen fraviges delvist – se nærmere beskrivelse i teksten herover om igangværende prøvehandlinger |
4) Hvorvidt fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse fraviges i hele kommunen, og hvis dette ikke er tilfældet, for hvilke tilbud m.v. fravigelsen gælder |
4) Fravigelsen gælder hele kommunen |
5) Ved angivelse af datoer hvilken periode fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse gælder |
5) Fravigelsen gælder fra den 15. februar 2023 |
6) Hvorvidt der er behov for overgangsbestemmelser og i givet fald indholdet af sådanne |
6) Der er ikke behov for overgangsbestemmelser |
7) Henvisning ved link til andre dele af kommunens hjemmeside, hvor der fremgår yderligere oplysninger om fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse |
7) Se nærmere beskrivelse i teksten herover om igangværende prøvehandlinger |
8) Henvisning ved link til andre dele af kommunens hjemmeside, hvor der fremgår yderligere oplysninger om kommunalbestyrelsens beslutning om at fravige den enkelte lovbestemmelse |
8) Den 30. september 2021 blev velfærdsaftalen på ældreområdet indgået mellem regeringen og Langeland Kommune. Kommunalbestyrelsen har den 13. september 2021 besluttet at delegere beslutningskompetence vedrørende velfærdsaftalen til Ældre- og Sundhedsudvalget. Kommunalbestyrelsen har den 28. marts 2022 godkendt, at Ældre- og Sundhedsudvalget skal godkende prøvehandlinger og andre initiativer, der involverer frisættelse fra loven og/eller kan indebære en udgift. Initiativer, der ikke vedrører frisættelse fra loven, kan igangsættes administrativt. |
Selvvisitation til madservice
I henhold til Bekendtgørelse om offentliggørelse af kommunernes beslutninger efter lov om velfærdsaftaler på ældreområdet skal Langeland Kommune oplyse om følgende: |
Langeland Kommunes oplysninger vedrørende fravigelse af § 83, stk. 1 |
1) Hvilke lovbestemmelser der er truffet beslutning om at fravige |
1) Servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3 |
2) Dato for beslutningen om at fravige lovbestemmelsen |
2) Ældre- og Sundhedsudvalget har den 7. juni 2023 truffet beslutning om delvist at fravige Servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3 i henhold til Lov om velfærdsaftaler på ældreområdet og Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet. |
3) Hvorvidt den enkelte lovbestemmelse fraviges helt eller delvist |
3) Lovbestemmelsen fraviges delvist |
4) Hvorvidt fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse fraviges i hele kommunen, og hvis dette ikke er tilfældet, for hvilke tilbud m.v. fravigelsen gælder |
4) Fravigelsen gælder hele kommunen |
5) Ved angivelse af datoer hvilken periode fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse gælder |
5) Fravigelsen gælder fra den 1. juli 2023 |
6) Hvorvidt der er behov for overgangsbestemmelser og i givet fald indholdet af sådanne |
6) Der er ikke behov for overgangsbestemmelser |
7) Henvisning ved link til andre dele af kommunens hjemmeside, hvor der fremgår yderligere oplysninger om fravigelsen af den enkelte lovbestemmelse |
7) Se nærmere beskrivelse i teksten herover om igangværende prøvehandlinger |
8) Henvisning ved link til andre dele af kommunens hjemmeside, hvor der fremgår yderligere oplysninger om kommunalbestyrelsens beslutning om at fravige den enkelte lovbestemmelse |
8) Den 30. september 2021 blev velfærdsaftalen på ældreområdet indgået mellem regeringen og Langeland Kommune. Kommunalbestyrelsen har den 13. september 2021 besluttet at delegere beslutningskompetence vedrørende velfærdsaftalen til Ældre- og Sundhedsudvalget. Kommunalbestyrelsen har den 28. marts 2022 godkendt, at Ældre- og Sundhedsudvalget skal godkende prøvehandlinger og andre initiativer, der involverer frisættelse fra loven og/eller kan indebære en udgift. Initiativer, der ikke vedrører frisættelse fra loven, kan igangsættes administrativt. |